.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, februari 25, 2006

FIFA tegen persbureaus: "Betalen of je mond houden"

In Het Financieele Dagblad vandaag een artikel over de ruzie tussen de voetbalbond FIFA en de persbureaus over voetbalfoto's van WK-wedstrijden.

In het artikel wordt pijnlijk duidelijk hoezeer de journalistiek en de marketingmensen van de FIFA in twee verschillende werelden leven. De persbureaus gaan uit van vrije nieuwsgaring, terwijl volgens de FIFA publicatie van foto's onder een beeldrecht valt dat zij aan de hoogste bieder kunnen verkopen.

Zoals de directeur communicatie Markus van de FIFA het uitdrukt: "Wij faciliteren 4500 schrijvende journalisten en 1100 fotografen tijdens het toernooi, die overal gratis toegang krijgen. We kunnen het ook omdraaien: als persbureaus en kranten tijdens de wedstrijd willen publiceren, hadden ze een licentie moeten kopen."

Inmiddels dreigen persbureaus als Reuters, AFP, Getty Images en DPA sponsors van het WK te informeren over het verlies aan exposure door de beperkingen die de FIFA oplegt. Ook bereiden zij een rechtszaak voor om hun recht op vrije nieuwsgaring te bevechten.

Lees het gehele artikel in Het Financieele Dagblad. (Registratie verplicht)






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?